Hoe breng ik mijn huishouden op orde (3) slot

Hopelijk is het jullie gelukt om alle klusjes in het huishouden een beetje te ordenen en bij elkaar te zetten. De volgende stap die je nu kunt zetten is het inplannen ervan.
Bekijk elke dag hoeveel tijd je tot je beschikking hebt voor het huishouden en plan dan de klusjes in. Je kunt dit voor een week doen maar ook voor een maand of misschien voor een langere periode. Het ligt er natuurlijk helemaal aan hoe jouw weken er uitzien.
Hieronder volgen een aantal handige tips die je hierbij kunt gebruiken:

1) Neem per dag één vertrek onder handen. Zo plan ik de maandag en vrijdag altijd in voor de begane grond. De dinsdag voor 1e verdieping, woensdag de kelder en op donderdag de zolder. In het weekend zou je klusjes buitenshuis kunnen doen. Vaak zijn onze mannen en kinderen er dan ook wel om te helpen.

2) Sommige klussen kun je gewoon elke dag inplannen. Bv. stofzuigen in de woonkamer is iets wat elke dag terugkomt. (Met huisdieren in huis is dat wel zo fris) of wassen. Sommige klussen zul je een aantal keren per week doen: toilet schoonmaken, boodschappen doen enz. Als je de standaard dingen ingepland hebt, kun je de andere klussen ernaast plannen.

3) Probeer elke dag naast de standaard dingen één extra klusje te doen. Op maandag als je bv. bezig bent op de begane grond neem je de radiatoren mee, de volgende week maak je de keukenkastjes schoon. De week daarop lap je de ramen enz. Ook bij de 1e verdieping kun je elke keer één of misschien wel twee extra klusjes inplannen.

4) Je kunt alle klusjes makkelijk opschrijven in je agenda. De 'Organizing Agenda' die ik gebruik voor mijn afspraken is hier uitermate geschikt voor. Toch heb ik een tijdje terug gekozen om alle klussen overzichtelijk in mijn Outlook agenda op de computer bij te houden. Je kunt ze makkelijk afvinken of een keer opschuiven als het zo uitkomt. Dit scheelt een heleboel tip-ex. Ook als je in het begin het overzicht aan het maken bent, zul  je zien dat het best lastig is om de klusjes goed te verdelen. Een agenda op de computer werkt dan heerlijk, je kunt net zo lang schuiven tot het naar je zin is. Ik geeft ook bepaalde klussen een kleur zodat het geheel overzichtelijk blijft.

5) Het is helemaal niet verkeerd om je kinderen ook zo nu en dan een klusje of grote klus te geven. Kleine kinderen kunnen meer dan je soms denkt. En grotere kinderen kunnen hoe langer hoe meer zelf doen en kun je op een gegeven moment ook de verantwoording geven voor hun eigen slaapkamer. Ze kunnen ook het kippenhok schoonmaken of de hond uitlaten.
Over het helpen in huis met kinderen heb ik al eens een ander blogberichtje geschreven. Wie het leuk vindt, kan het teruglezen.
En natuurlijk kun je best af en toe je man om hulp vragen. Ik boen mij altijd suf op het gasfornuis en dan is het nog niet schoon. Sinds kort heeft hij in zijn agenda gezet dat hij dit 1x per maand grondig schoonmaakt. Geweldig!

Bovenstaande tips zijn natuurlijk geschreven op basis van mijn eigen ervaring. Ik kan mij voorstellen dat je denkt:  'Leuk, maar wat moet ik ermee'. Ik doe het gewoon op mijn eigen manier.
Helemaal prima hoor, iedere manager van het gezin heeft zo'n haar eigen planning en handigheidjes.

Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd naar jullie manier van werken en plannen.
Mocht er iemand zijn onder de lezers die hier ook eens een blogberichtje aan zou willen wijden dan nodig ik je van harte uit om een stukje te schrijven en dat naar mij op te sturen. Ik zal het dan op dit weblog plaatsen met vermelding van je naam!
Ik ben benieuwd en zou het geweldig vinden als we elkaar op deze manier zouden kunnen helpen.


Reacties

  1. Hoi Wendy, dank je voor je blogs hierover.
    Ik heb de homeplanner van Plan-Point. Handig ding! En prominent in de keuken gehangen. Probeer nu elk weekend alvast wat dingen voor de komende week na te gaan (afspraken) en ook het 'menu' vast te stellen voor de komende week op basis van 'het krantje'. Dan kan ik maandagochtend direct boodschappen doen, lijst is klaar. Mijn maandag is meestal strak gepland :)
    Routines ontwikkelen - daar ben ik mee bezig (ooit geabonneerd geweest op FlyLady, ken je dat?). Ik heb heel wat planningen en doelen en weekschema's gemaakt etc. maar dat lukte nooit echt - nu heb ik ook niet alle dagen beschikbaar voor hh-werk vanwege freelancewerk dus mijn planningen waren niet realistisch en ik wilde te grote stappen (perfectionisme hè). Zo'n compleet schema schrikt me bijna af vanwege de hoeveelheid werk die ik dan zie. Maar bepaalde dagelijkse routines inbouwen (stukje bij beetje) met bijv. de was, opruimen, voorbereiden helpen me om in elk geval niet in een grote puinhoop te verzanden - en dan heb ik tussendoor wel weer energie om andere klussen op te pakken. Een zusje dat op dinsdag bij me werkt (terwijl ik ander werk doe) helpt me ook, die is wat huishoudelijker :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Plan-Point kalender lijkt mij ook handig, ik heb hem wel eens bekeken! Bij mij is de maandag ook wel een echte 'schoonmaakdag'. Het geeft ook een heerlijk gevoel de week goed te beginnen en flink aan de gang te gaan.
      FlyLady ken ik niet, is dat in het Engels?
      En ja, je moet natuurlijk gewoon doen wat bij jou past, het zal voor iedereen anders zijn. Misschien heeft iemand die dit leest iets aan de tips en kan zij er bv. eentje uithalen.
      Een schema geeft voor de een rust omdat je precies weet wat je moet/kunt doen, een ander doet waar zij op dat moment tijd voor heeft of gedaan moet worden.

      Verwijderen
    2. Alleen het lezen hoe een ander het aanpakt geeft mij al inspiratie ;) Zelfs al zou ik het misschien toch weer anders doen. FlyLady is inderdaad in het Engels, ik volg het niet meer, maar wat ik ervan overgehouden heb is wel: zorg dat je met kleine stapjes steeds meer routines aan je leven 'toevoegt'. In plaats van in 1x alles 'goed' willen doen. Begin met het elke avond poetsen van je gootsteen totdat het een automatisme is geworden, bijv. :) Dat soort dingen helpen mij wel de goeie richting op.

      Verwijderen
  2. Ik blijf het huishouden een verplichting vinden. En saai. Natuurlijk heb ik in de loop van de jaren een bepaald schema ontwikkeld, en vaak moet ik gewoon even streng voor mezelf zijn. Maar als ik alles volgens het boekje zou moeten doen, zou ik nooit meer tijd hebben voor anderen dingen. Het zit er bij mij gewoon niet in. Ik zie dat het bij sommige andere vrouwen gewoon een soort van ingebakken zit, daar gaat dat soort dingen vanzelf. Maar de meeste vrouwen waar ik een leuk contact mee heb, hebben er ook moeite mee.
    Ik heb diverse keren iets over het huishouden geschreven over mijn blog (en mijn moeite daarin ook).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben het met je eens hoor Jolanda, het blijft in sommige opzichten toch een beetje saai. En de dingen komen steeds weer terug. Je hebt soms je ramen nog niet gelapt of je kunt eigenlijk alweer opnieuw beginnen. Toch is het belangrijk denk ik om het toch redelijk gestructureerd te blijven doen.
      Het helpt mij altijd wel om een mooie c.d. op te zetten en lekker hard mee te zingen. Maar dat zul jij vast ook wel uitgeprobeerd hebben :)

      Verwijderen
  3. Deze week heb de boel helemaal niet op orde, hopelijk kunnen we volgende week ons gewone ritme weer oppakken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Wendy,

    Ik ben even wat blogs aan 't "inhalen" want van bloggen komt de laatste tijd niet veel.
    Leuk wat je allemaal schrijft. De agenda lijkt me leuk om volgend jaar een keer te proberen....de gegevens staan genoteerd.
    Voor m'n planning gebruik ik het schema van http://www.organize-your-life.nl/
    Dat is een duidelijk schema en helpt mij ook aan de kleinere dingen te herinneren.
    De maandag is voor mij meestal een poetsdag (keuken)en ik draai dan twee wassen.
    Verder haal ik wat boodschappen in huis (verse dingen).
    Op zó'n zonnige dag als vandaag vind ik het extra leuk om schoon te maken...met de zon die naar binnen schijnt en de ramen lekker open!

    Groetjes, Dieneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je voor je reactie Dieneke. Ik ga eens kijken op je link.
      En met mooi weer is het heerlijk schoonmaken inderdaad maar wat lijkt alles dan ook extra vies hè? Ik heb spontaan mijn ramen gedaan gisteren, terwijl het niet op mijn lijstje stond :)

      Verwijderen
  5. Laat ik bij voorbaat zeggen dat ik soms erg georganiseerd over kan komen, maar dat de praktijk er meestal anders uitziet :-).
    Toen wij 15 jaar geleden kwamen wonen in het huis waar we nu nog steeds wonen, raakte ik mijn ritme een beetje kwijt. Het huis was groter, de tuin was groter, ons gezin groeide.
    Ik heb toen een schema gemaakt waarop alle vertrekken genoteerd stonden. Dat schema houd ik nog steeds aan, hoewel ik bezig ben met een inhaalslag.
    Ik heb zelf een werkagenda gemaakt, zodat ik precies kon zien wanneer de ramen weer eens aan de beurt waren e.d.
    Nu wil ik voor de zomervakantie nog wat achterstallige klussen wegwerken. Daarvoor heb ik 10 weekplanners geprint. Ik weet zo gauw niet waar ik die vandaan heb gehaald. Maar zie daarvoor op http://huizejacomijne.blogspot.nl/2013/06/to-do-lijst.html .
    Ik heb het vooral nodig om sterk af te wisselen. Dus vaak is het een soort beloningssysteem: stofzuigen, hoofdstuk lezen, dweilen, kwartiertje haken :-).

    Leuk om dit allemaal te lezen. Waardevolle tips voor drukke moeders!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk om te lezen hoe jij de dingen weer aanpakt. Die weekplanners lijken mij erg handig, zo houd je voor jezelf een overzicht.
      Het bovenste dat je schrijft is herkenbaar hoor, bij mij is dat net zo. Toen ik mijn eigen blogbericht las, besefte ik dat het bij mij ook nog wel eens anders gaat dan mijn planning 'zegt'. Toch is het wel goed om een richtlijn te hebben, dan weet je waar je gebleven bent.
      Succes met je 'achterstallige klussen'.

      Verwijderen
  6. Wow bedankt! Ik had gezien dat je deze serie begonnen was maar had toen een periode geen tijd om op internet te komen.
    Ik ben ook niet zo'n fan van huishouden doen en er zijn zoveel kleine dingen waar ik niet eens aan denk! Ik hoop nu een schema te kunnen maken waar ik het huishouden wat mee kan bijhouden :) Ik heb echt altijd een lijstje nodig waar ik dan de dingen die ik gedaan heb met een lekker dikke stift kan doorkruisen :)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Hij wordt eerst even gecontroleerd voordat je hem terugziet onder het bericht!
Wanneer je anoniem wilt reageren, is het wel fijn als je even je voornaam vermeldt!